Sunday, 3 April 2011

SUNNAH MENCICAH GARAM DENGAN JARI KELINGKING

Mengikut cara Rasulullah s.a.w,beliau akan menggaulkan lauk dan nasi dengan tangan kanannya dan kemudian membiarkan sebentar, lalu Rasullah saw akan mengambil sedikit garam menggunakan jari kelingkingnya, lalu Rasullah saw akan menghisap garam itu. Kemudian barulah Rasulullah makan nasi dan ...lauknya.

( nota : namun ada riwayat yg menyebut makanan yg lazim pd waktu tu adalah roti gandum.. mungkin boleh dimakan dgn lauk cthnya dgn daging bakar atau sebagainya...jadi kita leh ambil iktibar perkara yg serupa.. tak kisah di mana kita berada.. apa saja makanan kita.. yg penting kita amalkan sebaik mungkin apa yg diamalkan oleh Rasulullah saw.. wallahua'lam)

Mengapa? Kerana kedua belah tangan kita ada mengeluarkan 3 macam enzim,tetapi konsentrasi di tangan kanan kurang sedikit dari yg kiri.

Ini adalah kerana enzim yg ada di tangan kanan itu merupakan enzim yang dapat menolong proses penghadaman (digestion), ia merupakan the first process of digestion.

Mengapa menghisap garam?

Kerana garam adalah sumber mineral dari tanah yg diperlukan oleh badan kita. Dua cecah garam dari jari kita itu adalah sama dgn satu liter air mineral. Kita berasal dari tanah maka lumrahnya bahan yang asal dari bumi (tanah) inilah yg paling berkhasiat untuk kita.

Kenapa garam? Selain dari sebab ia adalah sumber mineral, garam juga adalah penawar yang paling mujarab bagi keracunan, mengikut doktor, di hospital-hospital , " the first line of treatment for poisoning" adalah dengan memberi Sodium Chloride, iaitu GARAM.

Garam juga dapat menghalang sihir dan makhluk-makhluk halus yang ingin menggangu manusia.

No comments:

Post a Comment